Допълнителен вагон ще бъде осигурен за пътуването до Черепиш с парен локомотив на Лазаровден и Цветница поради големия интерес

„БДЖ – Пътнически превози” ЕООД ще добави още един вагон към състава на влака с парен локомотив № 46.03, който ще пътува от София до Черепиш и обратно на Лазаровден и Цветница. Допълнителният вагон ще бъде осигурен и за двата дни на пътуване на композицията (на 23-и и 24-и април) поради значителния интерес към пътуването с влака и бързото изчерпване на билетите.

Припомняме, че на 23-и и 24-и април най-мощният парен локомотив у нас - Баба Меца, ще пътува в състава на влакова композиция по маршрута София – Черепиш – София. Влакът от София за Черепиш ще тръгва от Централна гара София в 09:15 ч. и ще пристигне на гара Черепиш в 11:10 ч., където участниците в пътуването ще могат да посетят храма в манастира, както и да разгледат музейната част на комплекса.

В обратното направление композицията с ретро локомотива ще заминава от гара Черепиш в 14:00 ч. и ще пристига в София в 15:55 ч. и в двата дни на пътуването.

Билетите за допълнителния вагон вече са в продажба и количествата са ограничени. Цената на билета за пътуване в двете посоки е 17 лв. (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно, но без запазено място. Възрастта им се удостоверява на местата за продажба с копие от акт за раждане. Децата до 10 години пътуват задължително с придружител. Един възрастен може да бъде придружител само на едно дете.

Билети за пътуването могат да бъдат закупени от касите за предварителна продажба на Централна гара София, както и от железопътните бюра в София, намиращи се в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. „Гурко” № 5.

***

Повече за локомотива

Парният локомотив, известен сред феновете на железопътния транспорт с псевдонима Баба Меца заради уникалните си размери, конструкция и мощност, е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика „H. CEGIELSKI – POZNAN”, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. Той е представител на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. Локомотив № 46.03 е уникално постижение в локомотивостроенето. На него като локомотивен огняр е работил поетът Никола Вапцаров. Локомотивът е изцяло реставриран през миналата година и до момента е бил извеждан за експлоатация само веднъж при изключителен интерес от страна на публиката.

Повече за манастира

Черепишкият манастир „Успение Богородично“ е разположен в Искърското дефиле, в северните склонове на Стара планина. Намира се близо до с. Лютиброд, на 10 км от Мездра и на 25 км южно от Враца. Възникването му се свързва с историята на средновековния "Коритен град", съществувал в близката местност "Ритлите". Според легендата, манастирът е получил името си от белеещите се кости на загиналите воини, останали след битката на цар Иван Шишман с османските нашественици.

В началото на 17-ти век манастирът е възстановен по инициатива на Пимен Зографски. Тогава е издигната и сегашната църква. През Възраждането в манастира се развива богата книжовна дейност. През 1798-1799 в Черепишкия манастир намира убежище Софроний Врачански. В близост до Черепишкия манастир е местността "Рашов дол", където се развива последното сражение на част от Ботевата чета. През 1889 и 1907 Черепишкият манастир е посетен и от Иван Вазов, а събитията от „Една българка“ се свързват именно с тази местност. През 1897 манастирът е спирка и на Алеко Константинов, който след това пише пътеписа „Българска Швейцария“.

 

 

 

 

Debug: ??x??