С влак до морската столица на България

Варна е втората морска дестинация, до която е възможно да се достигне до Българското черноморие с влак, освен Бургас. Защо Варна е наречена морската столица на България можете да разберете в днешния епизод, в който ще ви представим как най-бързо можете да стигнете до Варна с влак от София.

​Как да стигна?:

До Варна също е удобно пътуването с нощен влак, тъй като и разстоянието за пътуване е по-голямо. Най-бързият вaриант за пътуване към момента от София до Варна е със сезонния експресен влак, който заминава от София преди осем сутринта и за по-малко от седем часа пристига във Варна. В този влак пътуващите могат да се възползват и от предлаганите продукти в пътуващия вагон-бистро, докато се наслаждават на живописните гледки през прозореца на влака по маршрута на пътуване.

Освен от София, с този влак може да се пътува от всички гари, в които спира по пътя си – Мездра, Плевен, Горна Оряховица и Шумен, с удобни връзки в Мездра и Горна Оряховица с влакове от населените места в Северна България.

Забележителности:

Морска градина

До средата на XIX век районът на Морската градина е бил голо поле и единствено в района на Военноморския музей е имало лозя и малка градина. През пролетта на 1862 г. местната управа нарежда заграждането с плет от храсти на десетина декара за общинска градина (Белидие бахча). Тя представлявала зеленчукова градина в района на сегашния вход-колонада, като по-късно е разширена с още 4 декара, където се посаждат вишневи дръвчета и нови овошки, липи и кестени.

След Освобождението кметът на Варна предлага да се създаде градска градина около театъра и приморски парк. Обособени са 26 декара парк и са засадени 130 дървета. Известният археолог Карел Шкорпил, който живее във Варна, кани по настояване на общината чешкия паркостроител Антон Новак, прославил се с изграждането на дворците Шьонбрун и Белведере във Виена. Архитектът взима присърце възложената му задача и мястото бързо е почистено, картографирано и са засадени първите редки растения.

От Лонгоза, Странджа, дори от Цариград и Средиземноморието са донасяни с каруци ценни дървесни и цветни видове. Сред тях са бряст, липа, кестен, ясен и други. През 1899 г. поради „голямата деятелност“ на Новак общината му построява къща край входа на Морската градина.

В днешни дни морската градина е един от символите на града и прекрасно място за прохладни разходки в летните горещини. Тя се простира на около 820 дка по цялото крайбрежие на Варна от пристанището в Южната страна и граничи с парка на държавно-правителствената резиденция Евксиновград на Север. В морската градина се намират много от забележителностите и интересни за посещение обекти във Варна като Военноисторическия музей и запазеният оригинален експонат на бойния кораб „Дръзки“, Аквариума, Природо-научния музей, Планетариума, Зоологическата градина, Делфинариума, Летния театър и детския кът на открито, който предлага над 30 различни атракциона, съобразени с различни възрастови групи. На мястото с детския кът е разположено изкуствено езеро с лодки и водни колела.

Аквариум

Експозицията във Варненския Аквариум се фокусира върху флората и фауната на Черно море и включва над 140 вида риби, в това число сладководни, средиземноморски и екзотични видове от отдалечени райони на Световния океан, миди и водорасли.

Централната зала на Аквариума разкрива впечатляваща колекция от сладководни морски същества в естественото им местообитание. В другите две изложбени зали могат да се видят препарирани представители на Световния океан и да се проследи миграцията на рибите. Освен това може да се разгледа нагледно и хранителната верига в морските води, структурата и особеностите на Черно море.

Има и библиотека с повече от 30 000 научни и технически книги, учебници и периодични издания в областта на морската биология, хидрохимия, океанография, рибарство, морско стопанство, акваристика и др. Библиотеката съхранява уникални стари книги и карти, публикувани през XIX век.

Пред входа на Аквариума е на 300 кв. м площ е разположен много ефектен 3D макет на Черно море, на който са изобразени всички крайбрежни граници на държави и дълбочината, която достигат морските недра, като чрез него можете да придобиете реална представа за мащабите на водния басейн, достигащ до бреговете и на нашите граници.

Астрономическа обсерватория и планетариум

Oт дълбока древност мореплавателите са хранили почит към звездното небе – техният безпогрешен ориентир в необятността на световния океан и единствен светъл път към родните или тайнствени брегове.

Планетариумът е произведен от немската фирма “Карл Цайс” – Йена – Германия.
Официално е открит през 1985 г. Отворен е за посещение от граждани, ученически и туристически групи за звездни демонстрации, учебни лекции, конференции и културни събития (концерти, представления, изложби и др.), фирмени срещи и тържества.

Панорамната демонстрация се осъществява в Звездната зала, която е с диаметър 18 метра и има 120 места. В нейният визуален и акустичен комфорт проектираното върху полусферичния екран звездно небе е приказно и точно копие на истинското, то пленява въображението и провокира усещането ни за безкрайността на времето, за непостижимата и уникална хармония на Вселената.

В Звездната зала може да се проследят денонощното и годишно движение на слънцето, луната и планетите върху небесната сфера, чудните звездни фигури на съзвездията, които от незапомнени времена хората наричат с митологични имена. В планетариума се демонстрират почти всички астрономически явления, които се наблюдават с невъоръжено око: слънчеви и лунни затъмнения, метеори, комети и други. С помощта на апаратурата, с която разполага, се демонстрират и въображаеми пътувания в открития Космос.

Планетариумът се използва при обучението по дисциплината “Астронавигация” в катедра “Корабоводене” на Висшето военноморско училище. Тук курсантите и студентите изучават звездното небе – звездите са главните обекти за наблюдение при определяне на мястото на кораба по астрономически начин. Към Планетариума активно работят Студентско астрономическо общество и Студентско космическо общество.

Планетариумът активно се използва и в учебният процес на средните и висшите училища от цялата страна за онагледяване на учебния процес по физика и астрономия, география, човек и природа, екология, астробиология и др.

В Планетариума можете да видите още и махалото на Фуко, което е изградено с дължина на нишката от над 17 метра и отклонение в основата около 2 метра. Махалото носи името на своя откривател Леон Фуко, който забелязва, че ако се остави едно махало да се люлее свободно, ще изглежда, че то сякаш променя своята равнина на люлеене с течение на времето. Причината за въртенето на равнината на люлеене е действието на силата на Кориолис поради околоосното въртене на Земята.

Военоморски музей

Сградата, в която се помещава военноморския музей, е архитектурен паметник, построена през XIX в. Намира се в южния край на морската градина във Варна. Голяма част от експозицията е разположена на открито, в двора на музея и е достъпна за разхождащите се в крайморския парк. Основният акцент в експозицията е историята на военноморския флот, както личи от името на музея, но немалка част от експонатите са свързани с сухоземните и въздушни военни сили. Пресъздадени са историите на всички значими военни конфликти, в които България е участвала – Сръбско-българската война, Балканската война, Първата и Втората световни войни.

Музейната част на открито включва множество артилерийски машини от първата половина на XX в. Още с влизането пред вас се извисяват плаващи буйове, последвани от мотоциклети и камиони. Огромни „Адмиралтейски“ котви грабват вниманието ни, а край тях са още брегова ракетна установка, торпеда, морски мини, вертолети, торпеден апарат, корабен шлип и още много други познати и непознати машини.

Безспорно най-голямата атракция е легендарния кораб „Дръзки“, който е единственият запазен в света торпедоносец от този клас. Същият този торпедоносец, който на 12.11.1912 г. успешно торпилира крайцер „Хамиде“ в Черно море.

Освен военния арсенал на България, в музея може да видите елементи от далеч по-стари кораби. Изложена е част от носа на древен кораб, заедно с рул и оръдие от същата епоха. Има множество отломки, извадени от дъното на Черно море. Колекция показва моряшки и офицерски униформи, флагове и отличия. В подземна стая ще видите възстановка на тежководолазен костюм, а в горните помещения е показано подводничарско облекло. Торпеда, камбани, морски фарове са само част от предметите, с които можете да се запознаете отблизо.

Ретро музей

В най-големия варненски търговски център на площ от 4 000 кв. м. са разположени хиляди артефакти от различни области на обществения живот, технологиите и бита от периода 1945 - 1989 г. В експозицията най-ярко блести колекцията от над 50 автомобила от епохата с марките „Волга“, „Москвич“, „Шкода“, „Трабант“ и др., всички в безупречно реставриран вид. До тях са изложени и популярните на времето мотоциклети „Симсон“ и „Балкан“. Звездата на ретро автосалона в музея е класическата „Чайка ГАЗ-13“, лимузината, на която са се возили членовете на Политбюро на БКП. Почти всички най-желани от тогавашните деца играчки също са намерили своето място в музея, както и култови предмети от бита като телевизорите „Опера“ и цигарите „Слънце“. В отделна зала могат да бъдат разгледани восъчни фигури на известни личности от миналото, както и такива от нашето съвремие.

Делфинариум

Делфинариумът във Варна е единствено по рода си в България атракционно съоръжение, в което можете да гледате шоу програма с обучени делфини, отличаващи се с невероятни спортни и акробатични умения. Разположен е в северната част на Морската градина с чудесен изглед към морето. От страната към морето се намира и кафе-сладкарницата в сградата на делфинариума, която е разположена под плувния басейн и можете да наблюдавате делфините през прозрачна стена към аквариума.

Резиденция „Евксиноград“

Резиденцията се намира на 8 км северно от гр. Варна и е разположена на 3-километрова крайбрежна ивица в непосредствена близост до курорта „Св. Св. Константин и Елена”. Комплексът е бил лятна резиденция на царското семейство още от времето на княз Александър Батенберг, след което на цар Фердинанд и цар Борис ІІІ.

През 1880 г. княз Батенберг посещава Варна и е посрещнат в манастира „Св. Димитър”, който се е намирал на мястото на днешната резиденция. Монархът толкова харесал природата тук, че две години по-късно започнал изграждането на своя дворец, наречен от местните хора Сандрово (по името на княза), но проектът е довършен в периода 1887 – 1900 г. от неговия приемник – княз Фердинанд.

По външна архитектура дворецът силно наподобява на френските ренесансови дворци от XVIII в. Интериорът също е впечатляващ – просторни зали, красива декорация, стилна английска мебел, автентични мраморни камини, френски полилеи, стенни и каминни часовници, инкрустирани със злато, редки картини, закачени върху стени със златисти копринени тапети.

През 1893 г. дворецът “Сандрово” е преименуван в “Евксиноград”. Новото име произлиза от древногръцкото наименование на Черно море “Евксинос понтос”. През същата година при двореца е построена и една от първите електрически централи в България.

Неразделна съставна част от комплекса Евксиноград е и дворцовият парк. За оформянето на парка от 800 дка през 1888 г. княз Фердинанд I привлича френски паркостроители. Проектът им включва рядка колекция от дървета – от черен дъб до атлантически кедър, които са единствени видове на Балканския полуостров. Североизточно от дворцовата сграда са изградени оранжерии за презимуване на палмите и за производство на цветя. В тях и в декоративния разсадник се отглеждат над 500 вида цветя и над 200 вида фиданки.

В парка се разграничават няколко зони: централна (с двореца), гръцка градина, английска градина, крайречна, плажна и производствено-стопанска. Всяка от тях се отличава със свой специфичен облик и настроение. Най-елегантната и представителна част на парка е пространството пред двореца с водна площ и бронзова статуя на Нептун, доставена от Франция.

През 1891 г. като част от комплекса и като приемственик на старата манастирска изба е създадена дворцовата винарна. Инициативата за това принадлежи на княз Фердинанд, а планът е изработен от немски архитект. Сградата представлява кокетна къща във възрожденски стил. Тя включва подземна част на две нива, приемно крило, лаборатория, цех за бутилиране, административна част и дегустационна зала, а размерите ѝ са колкото за малко бутиково производство.

Вината от Евксиноград са прочути и днес с отличното си качество. В производството на избата се използва грозде от сортовете Шардоне, Ризлинг, Траминер, Мускат отонел и Врачански мискет. Белите вина се произвеждат по класически и съвременни методи и се съхраняват в дъбови бъчви. Избата се гордее и с доброто си бренди и организира дегустации на най-добрите си продукти за своите гости.

Друга забележителност в района на резиденцията са останките на късноантичната крепост “Кастрици” в североизточната част на парка.

Евксиноград е отворен за посещение за туристи. Туристическият маршрут включва историческото ядро на парка с оранжериите, сградата на двореца, слънчевия часовник, който е подарък на цар Фердинанд от кралица Виктория, параклиса “Св. Димитър” и сградата на избата.

В комплекса се предлага настаняване. На разположение на гостите има ресторант, барбекю, както и условия за практикуване на различни спортове – тенис на маса, тенис на корт, баскетбол, волейбол, фитнес, боулинг, водни ски, сърф и др.

До Резиденция "Евксиноград", може да стигнете с автобуси № 9, 31А, 109, 409, като първите три започват началото на своя маршрут от железопътната гара. Спирката за резиденцията се казва "Евксиноград" и се намира в близост.

Любопитно:

Железопътна гара Варна е сред първите железопътни гари в България. Днешната сградата е обявена за архитектурен паметник от местно значение, a кулата с часовника е една от емблемите на града. Старата сграда на варненската гара е била една от първите построени в България, тъй като от гр. Варна е тръгвала и първата жп линия в България: Русе - Варна, която е била открита на 26 октомври 1866 г.

Изграждането на днешната гара се осъществява на няколко етапа, като творческият тандем е бил готов през 1903 г. с един модерен във функционално и естетическо отношение проект за железопътната гара в Бургас. Този проект те използват и за построяването на железопътната гара във Варна. Двете сгради са еднакви в архитектурното си решение и се различават само в някои детайли на авторското ръководство.